پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

فریبا خانی: دوباره تابستان و دوباره بهانه‌های این سه موجود عجیب و غریب. هنوز چیزی از تابستان نگذشته است که حوصله این سه موجود سر رفته است.

   می‌گویند: «ما را ببر مسافرت!»

   - با چی؟

   - تور!

   - جل‌الخالق، مگر دیوانه‌ام که مسافران یک تور را اسیر کنم و هیچ‌کس از سفرش هیچ‌چیز نفهمد که شما می‌خواهید بروید سفر...

   همین دیروز نیمی از حقوق بنده را برای رفتن به استخر خرج کرده‌اند و در آنجا به جای شنا و ورزش، در بوفه استخر نشسته‌اند و تا توانسته‌اند چیپس و سس کچاب خورده‌اند که بنده مفلس آخر شب این سه موجود را به درمانگاه برده ام، چون دل‌درد شدیدی گرفته بودند.

امروز به خاطر بیماری این سه موجود، بنده خودم تنها به نمایشگاه می‌روم.

در روزهای مبارک ماه رجب هستیم؛ ماه حضرت علی علیه‌السلام... نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی با موضوع« حضرت علی علیه‌السلام» در موزه هنرهای دینی امام
علی ع برگزار شده است که تا اواسط مردادماه ادامه دارد.

   در طبقه اول موزه آثار نقاشی را می‌بینم و در طبقه دوم آثار خوشنویسی...


تابلوی علی ع، کار مرتضی گودرزی

   در طبقه اول، تابلوی مدرن استاد حسین نامی به چشم می‌خورد. کارهای استاد نامی با یک بافت زیبای کاه‌گل روی بوم سفید ایجاد شده است. یک آبستره جالب... آبستره دیگری که با نقطه‌های رنگی و با حرکت کاردک روی بوم تهیه شده، کار ناصر آراسته است.

   نقاشی‌های دیگری با استفاده از نمادهایی مربوط به حضرت علیع، مثل شمشیر دولبه  یا همان ذوالفقار ایشان و سجاده خونین، در تابلوها دیده می‌شود. یک کار زیبا از علی وزیریان هم در این نمایشگاه وجود دارد. یک اثر مدرن هم کار مرتضی گودرزی است.

   اما در طبقه دوم، آثار خوشنویسی استادان این رشته با موضوع امام علیع را می‌بینم.

   تابلوهایی با مضمون ها ، شعرها و حدیث‌هایی در باره علی علیه‌السلام.

   در این مجموعه، خط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ دیده می‌شود؛ تابلوی زیبایی از استاد غلامحسین امیرخانی ، با این شعر که «آن شیر دلاور که ز بهر طمع نفس/ در خوان جهان پنجه نیالود علی بود/ شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود/ سلطان سخا و کرم و جود علی بود...»

تابلوی خط، صداقت جباری

   سیاه مشق‌های زیبایی از کارهای  صداقت جباری هم در نمایشگاه هست.

   در این نمایشگاه آثار زیبایی نیز از استاد محمد احصایی، عباس اخوین، نصرالله افجه‌ای و... دیده می‌شود. نام علی، به دلیل داشتن حرف عین که زیباترین حرف برای خوشنویسی است، بسیار با این هنر در آمیخته است. خود حضرت علی‌علیه‌السلام استاد خوشنویسی و کتابت قرآن مجید بودند، بنابر این پیوند ایشان با این هنر بسیار عمیق و ریشه‌دار است.
 دراین نمایشگاه، جمله‌ها و شعرهای معروفی در وصف آن بزرگوار جلوه‌گر می‌کند. مانند «انامدینه العلم و علی بابها...» و «علی ‌ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را».

   برای دیدن نمایشگاه به موزه امام علی بروید. این موزه، در انتهای بزرگراه نیایش، خیابان ولی‌عصر، خیابان اسفندیار واقع شده‌ است.

کد خبر 58135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز